Merak Ettikleriniz

Aracima Lpg Takilir mi

 

Araciniz standart enjeksiyonlu bir araçsa lpg uygulamasi yapilabilir. Bu tür araçlara elektronik kontrol üniteli, sirali sistem dedigimiz sistemlerden takilir. Özel hallerde sirali sistem uygulamasi yerine eski tip sistemler tercih edilebilir ( Toyota Avensis 2.0 D4 motorlar;mitsbishi GDI motorlar gibi.

Motor teknolojisi direk enjeksiyonlu motorun yapilmasi ile degismeye basladi. Volkswagen de FSI ,TSI.  Hyundai de GDI. Ford da Ecoboost , Mercedes de CGI vs gibi her firma kendi ismini verdigi DIrek Enjeksiyonlu Motor üretmeye basladi. Hal böyle olunca Lpg Cihazi üreten firmalar en çok verim alinan ve en çok satilan motorlara uygun kit üretimine basladilar.

Özetle Direk enjeksiyonlu her araca uygun lpg kiti olmayabilir. Bu tür araciniz varsa, asagidaki listeden (resme tiklayip) motor numaranizla kontrol edebilirsiniz
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
LPG'yi ruhsata nasil isletirim?
 
1. LPG montaji yapilan yerden proje ve fatura alinacak.
 
2. Eksoz Emisyon Pulunun zamani geçmisse bu yenilenecek. Is yerimizde yaptirabilirsiniz.
 
3. Alinan tüm evraklarla beraber Araç Muayene Istasyonuna gidilecek. 0850 222 8888 den ya da http://www.tuvturk.com.tr/ adresinden,size yakin bir muayene istasyonundan randevu alabilirsiniz. Bundan önce aracinizdaki tüm eksikleri tamamlamanizi öneririz. 
 
4. Son olarak emniyete gidilip ruhsat degistirilecek. Eger araci yeni aldiysaniz, sigortasini yaptirmamis ve de 5 gün içinde LPG taktirip isletiyorsaniz. Emniyette herhangi bir ücret alinmiyor. Gitmeden www.ankara.pol.tr adresinden online islemler menüsünden randevu alabilirsiniz. Randevusuz da gidebilirsiniz. Ruhsatiniz eski ise 100~150 TL arasi, yeni çift yaprakliysa 80~100 TL arasi masrafiniz olacak. Sirket adina kayitli araçlar muayene ve emniyete giderken sirket imza sirküsünüde yanlarinda bulundurmalidir.
 
 
LPG Yaz ile kis ayni performansi verir mi?
 
Bazi ülkelerde, mevsimsel isi degisiklikleri dolayisiyla bütan ve propan gazlarinin fiziksel özelliklerinde degisim görülür. Bu nedenle kis aylarinda aracin daha iyi verim saglamasi amaciyla propani artirilmis TS EN 589 standardina uygun otogaz kullanilir. Bu da araç yakit performansinin hep yüksek kaldigi anlamina gelir.
 
Türkiye'de 1996, 2002 ve en son 2003 revizyonlariyla yürürlükte olan TS EN 589, Avrupa Otogaz Kalite Standardi EN 589'un bir adaptasyonu olmustur. Bu standart, araçlarin performansini artiran, emisyon degerlerini düsüren, otogazin temiz ve kaliteli olmasini saglayan yakit özelliklerini ve deney yöntemlerini belirler. Günümüzde otogazin kalitesi, özellikle Avrupa ülkelerinin en fazla önem verdigi konular arasindadir. Standarda uygun ürün kullanilmadigi durumlarda otogazin benzine göre emisyon avantaji kaybolur. Aracin performansinda da önemli bir düsüs meydana gelir.
 
Kaliteli Otogaz alirsaniz; size en zorlu hava kosullarinda bile yüksek performans kazandirir.  Soguk havalarda dahi aracin ilk çalismasinda kolaylik saglar. Motor ömrünü uzatir. Çabuk buharlasarak gaza geçme süresini kisaltir, bu sayede aracin yokuslarda ve rampalarda çekis gücünü artirir, atak olmasini saglar. Motor vuruntusuz ve titresimsiz çalisir.
 
 
LPG Çevre dostu bir yakit midir?
 
Son yillarda çevre kirliligi, insanlarin ve diger canlilarin sagligini tehdit eden boyutlara ulasmistir. Özellikle sehirlerde egzoz gazlari nedeniyle hava kirliligi ve buna bagli olarak ciddi saglik sorunlari gözlenmektedir. Bu nedenle "yasanabilir bir dünya" için çalismalar yürütülmekte ve yeni enerji alternatifleri arastirilmaktadir. Çünkü gelecek yillarda karbon saliniminin önemli ölçüde azaltilmasi hedeflenmektedir.
 
Tüm bu durum degerlendirildiginde, LPG'nin arzu edilen hedeflere ulasilmasi için uygun bir seçenek oldugu görülmektedir. Çünkü LPG birçok özelligiyle dogaya ve çevreye duyarli, insan sagligina zarar vermeyen bir yakit olarak öne çikmaktadir. LPG'nin üstünlükleri:  Diger hidrokarbon yakitlara kiyasla, LPG'nin karbon-hidrojen orani düsüktür. Dolayisiyla üretilen birim enerji basina çok daha az karbondioksit (CO2) açiga çikmaktadir. ?
 
LPG; dogal gaz, benzin, dizel gibi yakitlara oranla kilogram basina daha fazla enerji üretmektedir. Hava kirliligi ve insan sagligi açisindan en önemli kirleticiler kati parçaciklar (PM) ve azot oksitlerdir (NOx). LPG'nin kati parçacik ve azot oksit salinimi, diger yakitlarla kiyaslandiginda oldukça düsüktür. Avrupa Birligi'nde 1000 kilometre basina salinan zararli maddelerden kaynaklanan saglik harcamalari dikkate alindiginda; LPG, benzin ve dizele oranla saglik harcamalarinda önemli düsüsler saglamaktadir. Ülkemizde LPG kullanan araçlar sayesinde her yil yaklasik 1 milyon ton daha az CO2 salinimi gerçeklesmektedir.
 
 
LPG' nin Motora Zarari Var midir ?
 

LPG hakkinda en çok sorulan sorulardan biri ve ayni zamanda LPG dönüsümüne karsi olanlarin en çok üzerinde durduklari konu budur.


LPG dönüsümü motor ömrünü kisaltir. Sebeplerine ileride deginecegiz.

Ancak hemen sunu söylemek gerekir ki, motorun daha erken yipranmasi en fazla %10 olacaktir. Misal vermek gerekirse 200,000 km'de kapak açtiran bir motor için bu rakam 20,000 km'dir. Yilda ortalama 20,000 km yapan bir sürücüye göre ise motor ömrü 10 yerine 9 yil olacaktir denebilir.

Hemen sunu da ekleyelim ki, bu rakamlar kesin degildir. Motor tipine, teknolojisine göre degisir. Siz kullanicilarin dikkat etmesi gereken ise dogru yakit kullanmak, motoru asiri zorlamamak ve bakim periyodlarina riayet etmektir.
 

LPG neden daha fazla yipranmaya neden olur?

Bunun en temel nedeni yanma odasinin sicakliginin daha yüksek olmasidir. Bilindigi gibi benzin oktan sayisi 95, 97,98 gibidir. 100 oktan üzeri jet yakiti olarak kullanilir. Bazi firmalar 100 oktan benzin piyasaya arz etmektedirler ancak bunlar motora uygun ise kullanilmalidir. ( Shell geçen Agustos ayinda 100 oktan benzin arzini sonlandirdi. )

LPG'de ise oktan sayisi 110'a kadar ulasabilmektedir. Ilk bakista iyi gibi görünen bu durum ise subap baslarinda zorlanmaya, pistonlarda çekiçle vuruluyormus gibi bir etkiye neden olur.

 

Bu durumda silindir kapak contasi da daha hizli yipranacak ve motor benzinde oldugundan biraz daha fazla asinacaktir.

Bir diger neden ise LPG'nin benzine göre daha kuru bir yakit olmasidir. Hem benzin hem de LPG yakiti yanma odasinda gaz halinde bulunur. Ancak benzin içindeki diger maddeler lubrikant yani yaglama etkisi yaparken LPG'de bu etki olmaz.

Pistonlarin silindir iç yüzeylerine daha fazla sürtünmesi neticesinde silindir içindeki sicaklik arttigindan motorun bir miktar yag yakmasina da neden olabilir. Eger çok asiri bir tüketim olmuyorsa bu bir sorun degildir. Akilda tutulmasi gereken LPG yakit kullanan motorlara LPG için özel üretilmis daha dayanikli olan motor yaglarinin kullanilmasi olacaktir.

 

LPG neden sübvanse ediliyor?
 

LPG yakit tüketen motorlar çevreye benzinden %20 daha az zarar vermektedir. LPG yakiti benzine göre daha pahali olmasina ragmen devletler tarafindan düsük vergi politikalariyla desteklenmektedir.

 

LPG motor ömrünü kisaltiyorsa hala mantikli mi?
 

Pek tabii ki mantikli. Zaten daha önce izah ettigimiz gibi bu süre %10 kadar kisaliyor. Motor yaptirmak kabaca 2,000 YTL'ye maloluyorsa siz bu sürede benzine göre yaklasik %40 ucuz bir yakit kullandiginiz için 200,000 km sonnunda 20,000 YTL civarinda bir tasarruf yapmis oluyorunuz.

Bunlar kabaca hesaplar. Sunu da gözönünde bulundurmalisiniz. Benzinli bir motor 100 km'de 10lt yakit tüketiyorsa bu sarfiyat LPG'li motorda 12-13lt civarinda olacaktir. Ama benzinin litre fiyati su aralar 3 YTL iken LPG'nin litre fiyati 1.75 YTL'dir.